در ضمن یکی از توقیعات ( نامه امام به شیخ مفید ) آمده:
ما گر چه در مکانهای دور از ظالمان به سر می بریم خداوند متعال فعلا صلاح ما و شیعیان مومن ما را مادام که دنیا در دست فاسقان است چنین خواسته ما به ماجرای زندگی شما کاملا اطلاع داریم و از اخبار و آزاری که از ناحیه دشمنان به شما می رسد باخبریم چنانچه که با گذشتگان صالح اینچنین می شد. ولی ما شما را فراموش نمی کنیم و توجه کامل به شما داریم وگرنه سخت در فشار دشمن قرار می گرفتید یا دشمن شما را نابود می کرد تقوی و پرهیزکاری را پیشه کنید. امام (عج) در ضمن توقیع دیگر برای شیخ مفید چنین می نویسد: کسی که از برادران دینیت تقوی پیشه کند واز خدا بترسد و آنچه که بر عهده اش است به مستحق واگذار نماید از فتنه و آشوب باطل محفوظ خواهد ماند و اگر پیروان ما که خداوند آنان را توفیق دهد به اتفاق با صدق قلب وفای به عهد کنند برکت ملاقات با ما از آنها تاخیر نمی افتد وسعادت دیدار ما سریعا به آنها با کمال شناخت و خلوص خواهد رسید خداوندیار و یاور است و او برای ما کافی است و او نیکو نگهبان است و درود خدا بر آقای ما بشارت دهنده و ترساننده. محمد (ص) و دودمان پاکش باد. این نامه در آغاز شوال سال 412 هجری قمری ازناحیه مقدسه امام عصر (عج) برای شیخ مفید صادر گردیده است.
این گفتار حاکی است که پنهان شدن امام عصر (عج) به خاطر عدم پذیرش جامعه است اگر جامعه صالح گردد و همه با کمال خلوص به اتفاق در برابر دشمن بایستند به ملاقات امام عصر (عج) خواهند رسید. ضمنا ناگفته نماند که توقیع امام عصر (عج) برای بعضی از علمای دیگر نیز صادر شده از جمله برای علی ابن الحسین بن موسی بن بابویه معروف به ابن بابویه پدر بزرگوار شیخ صدوق که در قم در قسمت شمال اول خیابان چهار مردان مدفون است و حرم و بارگاه دارد وی در زمان خود فقیه و پیشوای مردم قم بوده است و به گفته این ندیم وی 200جلد کتاب نوشته است و در سال 329به دیار ابدی شتافته است.
( برگرفته از کتاب حضرت مهدی عج فروغ تابان ولایت به نقل از کتاب احتجاج طبرسی جلد2ص322)
***************
وجود من برای اهل زمین سبب امان و آسایش است، همچنان که ستارگان سبب امان اهل آسمانند
بحارالانوار ج 78 ص 380
من آخرین جانشین پیامبر هستم ، و بوسیله ی من است که خداوند بلا را از خاندان و شیعیانم دور می سازد.
بحارالانوار ج 52 ص 30
سنت تخلف نا پذیر خداوند براین است که حق را به فرجام برساند و باطل را نابود کند و آنچه بیان نمودم گواه است.
بحارالانوار ج 53 ص 193
میان خداوند و بندگانش قرابت و خویشاوندی نیست و هر کس که مرا انکار کند از من نیست.
الغیبه للشیخ الطوسی ص 176
من مهدی هستم ، منم قیام گر زمان ، منم آنکه زمین را آکنده از عدل می سازد آنچنان که از ستم پر شده بود.
بحارالانوار ج 52 ص 2
حضرت مهدی علیه السلام فرمودند : حق با ما اهل بیت و در میان ماست کسی جزء ما چنین نگوید مگر آنکه درغگو و افترا زننده باشد
بحارالانوارج 53 ص 190
امام مهدی علیه السلام فرمودند: خدا را درباره ی ما در نظر بگیرید ما را تنها نگذارید و یاریمان کنید تا خدا شما را یاری کند.
بحارالانوار ج 52 ص 239
حضرت مهدی علیه السلام فرمودند: هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستی ما نزدیک می سازد ، عمل کند و آنچه او را به ناخشنودی و خشم ما نزدیک می کند دوری نماید.
بحارالانوار ج 53 ص 173
توقیع حضرت بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای جمعی از شیعیان
میان جمعی از شیعیان در موردنقش ائمه علیهم السلام درباره ی خلقت موجودات اختلافی پدید آمدکه خلاصه ی ماجرا بدین شرح است:
برخی از آنان می گفتند ائمه علیهم السلام خلق می کنند وروزی می دهند ،عده ی دیگری معتقد بودند که غیر از ذات باریتعالی ،محال است کس دیگری بتواند موجودی را خلق کند .گروه دیگری را عقیده این بود که خداوند متعال به ائمه قدرت می دهد تا خلق کنند و روزی بدهند. دامنه ی اختلاف بالا گرفت وبالاخره بنا به پیشنهادی که شد به جناب محمد بن عثمان نایب خاص حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف مراجعه کردند وتوسط ایشان عریضه ای به پیشگاه مقدس حضرت تقدیم داشتند پاسخ رسیدکه:
« خداوند متعال آفریننده ی تمامی مخلوقات وروزی دهنده ی همه ی آنهاست او جسم نیست ومثل ومانند ندارد وشنوا وداناست اما ائمه ی معصومین علیهم السلام سوال و درخواست می کنند وخداوند موجودات را خلق می کندواز ذات مقدس او تقاضا می کنند واو به خاطر احترام ومقامات عالیه ی آنان اجابت فرموده وروزی می دهد.
******************
میان جماعتی از شیعیان وپسر ابی غانم قزوینی در مورد جانشینی حضرت امام حسن عسگری علیه السلام اختلاف افتاد پسر ابی غانم قزوینی گفت:امام حسن عسگری علیه السلام در حالی که فرزندی پس از خودشان نداشتند درگذشتند. سپس نامه ای[ توسط یکی از نواب خاص]به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تقدیم نمودند. در پاسخ حضرت چنین فرمودند:
به نام خداوند بخشنده ی مهربان خداوند همه ی ما و شما را از گمراهی وفتنه ها با عافیت نجات دهد وبه ماوشما روح یقین [به خداوند ورسول وقرآنش] عنایت فرموده از بد اندیشی در انتخاب راه زندگی وتحول به سوی بدیها در پناه خودش حفظمان فرماید به من خبر رسید که گروهی از شما در باره ی ولی امروامام زمان خویش دچار شک وحیرت شده ایداز این جهت غمگین شدم نه برای خودم بلکه برای شماوناراحت شدم البته برای خود شما نه برای ما زیرا خداوند متعال با ماست وما به جز ذات مقدس وی به چیزی نیاز نداریم وحق همه جا با ماست بنابراین اگر گروهی [یا همه ی مردم دنیا] با ما قطع رابطه کنندهرگز در ما وحشتی ایجاد نمی کند برای چه وبه چه جهت دچار وحشت شویم در حالی که خداوند متعال ما خاندان رسالت وامامت رابه ید قدرت خویش خلق ودر مکتب مخصوص خود تربیت فرموده وهمه ی موجودات به طفیل وجود ما ویا بر حسب خواست ما آفریده شده اند!
ای گروه شیعه!چه موجب شده که در وجود ما شک وتردید کنید ودر حیرت باشید؟آیافرمایش خداوند متعال را در قرآن کریم نشنیده اید که فرموده است :«ای کسانی که ایمان آورده اید فرمان خداوند ورسول گرامی او وصاحبان امر [ولایت] را اطاعت کنید.»
آیا از آثار وجودی و آنچه که برای ائمه ی معصومین شما از گذشتگان وآنان که باقی هستند پیش آمده است بی اطلاعید ونمی دانید؟
آیا ندیده اید خداوند متعال چگونه از بدو خلقت آدم علیه السلام پناهگاه ومعقل و پرچمهای هدایتی برای شما قرار داد؟(کنایه از سلسله ی جلیله ی انبیاء واولیاء علیهم السلام است.)هرگاه یکی از پرچمهای هدایت به زمین می افتادپرچم دیگری به اهتزاز در می آمد وهر زمان که یکی از ستارگان درخشان آسمان توحیدونبوت وامامت غروب می کرد ستاره ی فروزان دیگری به جای او طلوع می کرد پس آنگاه که پدرم از دنیا رفت گمان کردید که خداوند بزرگ دین خود را باطل وبی سرپرست گذاشته ورشته ی ارتباط بین خود و مخلوقاتش را قطع کرده است.نه چنین است نه در گذشته این طور شده ونه در آینده اینطور خواهد شد بلکه ارتباط میان خداوند ومخلوقاتش تاروز قیامت همواره برقرار خواهد بود اگر چه دشمنان خدا از این امر کراهت داشته وناراحت باشند.
پدرم امام حسن عسگری علیه السلام سعادتمندانه ودر حالی که روش آباء واجداد گرامی اش را دقیقا ًدر زندگی خویش وهمه ی مردم پیاده نمود از این جهان در گذشت وصایا وعلم آنحضرت در نزد ماست که جانشین وادامه دهنده ی راه او هستیم هر کس که در امر امامت با ما منازعه کند ستمگر وگناهکار است وهر که این مقام را ادعا کند کافر است واگر نه این بود که امر خداوند بر همه غالب است وسر بزرگ الهی نباید فاش گردد مسلما ًما حق خود را بر شما چنان ظاهر می کردیم که عقل شما آن را درک کرده شک وتردیدتان از بین برود والبته هر چه که خداوند اراده فرموده است همان خواهد شد. برای هر مدتی کتاب مخصوصی است .
از خدا بترسید وتقوی پیشه کنید وامر [امامت] را به ما واگذار کنید که صدور آن بر ماست همانگونه که همه ی لطفهای آن از جانب ماست .
در برداشتن پرده از اسراری که بر شما پوشیده است نکوشیدواز راه راست منحرف نشوید وبه سمت راست وچپ متمایل نگردید هدف ومقصد خود را بر اساس دوستی ومحبت با ما قرار دهید وراه روشن را دنبال کنید آنچه لازمه ی محبت ونصیحت بود به شما گفتم وخداوند بر من وشما گواه است واگر نسبت به شما محبت نداشتیم وبه خاطر ترحم وشفقت نبودحتما ًسخن فتن با شما را ترک می کردیم والبته که تعدی ستمگران پرخور به حقوق ما برای ما امتحان است .
آ ستمگری که در مقابل خداوند بزرگ سرکشی کرد ومدعی مقامی شد که برای او نبود ودر مقابل کسی که اطاعت از او واجب بود،ایستاد . ودر جریان غصب حق مسلم دختر رسول خدا برای من یک نوع تاسی وپیروی وجود دارد وآن نادان بزودی نتیجه ی عمل پست خود را خواهد دید وکفار نیز جایگاه خود را در جهنم خواهند دید خداوند ما وشما را از جمیع بلیات وآفات وبدیها محفوظ درد واو بر همه چیز تواناست واو نگهبان وحافظ ماست وبر همه ی اوصیاءواولیاء وبندگان صالح خداوند بویژه بر محمد وخاندان پاک او سلام ودرود باد
******************
حضرت در توقیع مقدسی به یکی از نواب خواص می فرمایند:برای شکست دادن شیطان و بینی اورا به خاک مالیدن هیچ چیز بهتر از نماز نیست.پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.
******************
یا فردی در مورد تصرف در اموال امام سوال کرده بود .حضرت در پاسخ می فرمایند: اگر کسی بدون اجازه ی ما در این گونه اموال تصرف کند ملعون است و ما در روز قیامت دشمن او خواهیم بود، همان گونه که پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وآله می فرمایند:«هر کس اموال عترت مرا که خداوندتصرف در آن را بدون اجازه ی آنها حرام فرموده است ،حلال بداند، مورد لعن من و همه ی انبیاء می باشد». و هر کس به ما ظلم کند در زمره ی ستمکاران و مورد لعنت خداوندی است، چنانچه خداوند می فرماید: «آگاه باشیدکه ستمگران مشمول لعنت ما هستند».
******************
و یا در توقیع دیگر فرمودند:چگونه در فتنه ها سقوط می کنند و در حیرت و سر گردانی بسر می برند و پیوسته به چپ و راست در حرکتند؟ آیا از دین خود جدا افتاده اند؟یا دچار شک و تردید شده اند؟ و یا با حق به ستیزه پرداخته اند؟ آیا از روایات معتبر در این مورد بی اطلاع هستند یا آگاهند ولی آن را از یاد برده اند؟ آیا نمی دانند که خداوند کره ی زمین را از حجت خالی نمی گذارد، اعم از اینکه آن حجت ظاهره و در میان مردم باشد یا غایب از انظار؟
آیا این دسته ای که در وجود امام شک وتردید دارند، از برنامه ی منظم ائمه ی معصومین سلام الله علیهم اجمعین پس از پیامبرشان صلی الله علیه و آله بی اطلاع هستندکه چگونه پس از دیگری طبق برنامه های تعیین شده به وظیفه ی خویش عمل کردند و نوبت به حضرت امام حسن عسگری علیه السلام رسید که جانشین پدارانش بود و به امر خداوند مردم را بسوی حق و را ه مستقیم ولایت دعوت فرمود؟
او خورشیدی فروزان و ماهی درخشان بود که در آسمان ولایت و امامت می درخشید و آنگاه که ساعت مقرر فرا رسید و مانند اجداد گرامی اش راه شهادت در پیش گرفت و به جوار رحمت حق شتافت، مانند پدرانش بدون کم و زیاد به عهد خویش وفا نمود و وصیت خود را به وصی و جانشین خودش- که به امر خداوند باید تا روز موعود از نظر ها پنهان باشد- سپرد. البته که در مورد جانشین او مقدر الهی اینچنین است که محل زندگی او باید مخفی باشد و این برای ما فضیلتی است.
و آن روزی که خداوند به ما اجازه دهد و منع خود را از ظهور ما بردارد، حق در زیبا ترین لباسها و روشن ترین نشانه ها به مردم نشان داده شده،بر همگان آشکار خواهد شدو اساسا حق و حقیقت، خود معرف خویش خواهد بود. لکن چه باید کرد؟اکنون باید در برابر قضاو قدر الهی و اراده ی توانایش تسلیم و به انتظار توفیق از جانب ذات پاکش بود.
پس منکران و کسانی که در شک و تردید هستند بخوانید تا دست از متابعت هوی و هوس بردارند و همان اصول را که پیروی می کردند رعایت کنند و همان راه را دنبال نمایند.
از آنچه از آنها پوشیده است در گذرند و از بحث و فحص در آن خودداری کنند، که به گناه آلوده خواهند شد. اسرار الهی را فاش نکنند، که موجب پشیمانی آنان خواهد شدو بدانند که حق با ما و درراه دوستی ما است هیچ کس جزما این ادعا را ندارد مگر دروغگویان و آنان که بر خداوند افترا بسته اند . بدین مختصر که از ما شنیدید قناعت کنید و از تفصیل و شرح آن در گذرید.